Viktig information om covid

Skellefteås föreningar! Vi behöver er hjälp!

Advent är här och julen står inför dörren. Samtidigt härjar Covid-19 värre i vår kommun än på någon annan plats i Västerbotten och antalet sjuka stiger. Nu är tiden inne för alla föreningar att gå samman och bidra till att vi får stopp på spridningen.

Vår kommunchef Kristina Sundin Jonsson samtalade med smittskyddsläkaren i Västerbotten, Stephan Stenmark, kring vad kommunorganisationen, näringslivet samt föreningslivet kan göra för att begränsa smittan. Stephan sa att viruset tar alla chanser det får när människor är nära varandra, framför allt inomhus. Det innebär att vi i alla lägen det går, träffa så få människor som möjligt. I en direkt hälsning till företag och föreningar sa han:

”Vi har alla ett uppdrag att stödja de skärpta allmänna råden, vars kärna är att träffa färre människor, bereda möjlighet att hålla distans och möjlighet att hålla god handhygien. Det är inte läge att hitta undantag. Det är inte läge att vara kreativ för att det inte ska påverka oss så mycket, utan det är ett läge att ta ansvar och att bidra.”

Utifrån Stephans ord önskar jag att ni inom föreningarna funderar en extra gång om det går att göra mer för att säkra att träningar sker på ett smittsäkert sätt, både före, under och efter. Är det möjligt att göra ett kortare uppehåll i träningarna? Kanske genomföra fysträningar utomhus istället för inomhus?

Om vi alla tillsammans nu kraftsamlar och gör vårt yttersta, skapar förutsättningar och gör rätt, kanske har vi då en chans att få uppleva en jul med nära och kära tillsammans. Alla vi vuxna är förebilder. Låt oss gå samman och hjälpas åt för att få slut på pandemin! Det är min enda önskan inför denna jul.

Med vänliga hälsningar
Ingrid Thylin, Kultur- och Fritidschef, Skellefteå kommun.

Klicka här för att se videon när Kristina Sundin Jonsson intervjuar Stephan Stenmark