Utflyktsmål

Furuögrund hamn

Hamnen har 117 båtplatser och 15 gästplatser, varav 10 med bom.
Djupet i hamnen är 3-4 m. Tillgång till kök med spis, micro och diskmöjligheter. Toaletter och dusch. Av övrig service finns eluttag 6 amp. Trailerramp, mastkran, utlåning av cyklar.

I gamla hamnmagasinet finns även ett Hamncafé som förutom fika och en meny med inspiration från havet, har fullständiga rättigheter. Här finns även godis, glass ett mindre dagligvarusortiment, så som mjölk, ost och grillkol e.t.c.

Genom Furuögrund går Furuögrundsleden – den mest besökta vandringsleden i Skellefteå kommun. Leden går mellan Kolviken och Byske en sträcka på c:a 1 mil. Läs och lyssna mer om Furuögrund och leden här>>

Gästplatsavgift 130kr/dygn. Möjlighet till betalning till Swish nummer: 1232722478

Halsön

På Halsön har Byske Båtklubb sin klubbstuga.
Förutom gästhamn med 30 platser finns här nyrenoverad vedeldad bastu, sandstrand och klippor med kvällssol. Eluttag och färskt vatten finn ute bryggan. Klubbstugan, som har kök och en stor veranda, är utrustad med spis, kyl/frys och mikrovågsugn. Kommunalt sommarvatten finns indraget.

Insegling från havet sker väster om Granön-Halsön mot Rösnäsfjärden och norr om Lars-Jonas grundet.
Håll kurs mot vita stugan på ön vid Furuskogen.
Håll därefter kurs ost om Vännön.
Styr därefter i enslinjen från bryggan på Vänön och mot ensmärken vid Halsöhällan.
Mellan Halsön och Egennyttan och mellan Svinögrundet och Romelsön har muddring skett.
Följ den nya utprickade farleden, som har ett djupgående på 2 m.

Angöringsavgift 30 kr/timme – Gästplatsavgift 100 kr/dygn eller säsongsavgift 600 kr. Möjlighet till betalning på Swish nummer: 1232722478

Hamnskär

På Hamnskär utanför Romelsön finns en gammal lotsplats med hus, toalett, grillplats, raststuga, en fin bastu och en liten badstrand. Ön som mest består av klippor och lite skog är ett populärt utflyktsmål. Anläggningen sköts av Byske Båtklubb. Senaste året har en ny brygganläggning tagits bruk. Bastun är ny och vedeldad med ”vidunderlig” utsikt över havet.

Bastun går inte att boka, och inte heller att hyra tillsammans med stugorna, utan den är öppen för alla.  Ingen ved finns att tillgå på ön, den får de som bastar/eldar, ta med själva. Den ena halvan av den gamla Lotsstugan står öppen för alla. Den andra delen av stugan samt ”röda stugan” med totalt 7 sovplatser kan du hyra dygnsvis upp till en vecka. Uthyrningen sker via Byske Camping.

Ingen bryggavgift. Vi ser dock att ni betalar en frivillig avgift som ger oss möjlighet att utveckla denna fina ö ytterligare. Betalning på Swish nummer: 1232722478

Naturen

Naturen runt Furuögrund, Halsön, Romelsön, Hamnskär har mycket upptäcka. Från midnattssol till nattliga båtturer i stiltje. Pite-Rönnskär är ett fint utflyktsmål vid fint väder. Gå in i Buskusundet till Pite-Rönnskär och kör sedan på utsidan vid hemfärden.

Furuögrundsleden

Furuögrundsleden går i en naturskön miljö längs kusten. Den sträcker sig över kuperad terräng med några få korta brantare partier.

Film över skärgården

Gjord av Jesper Östlund i Byske. Här kan du från luften följa med på en resa runt Romelsön och Halsön.
En sevärd film.